Indeling sollicitatiebrief

Over indeling sollicitatiebrief

Sollicitatiebrief opstellen

Een sollicitatiebrief opstellen is een kwestie van de informatie die je wilt geven goed ordenen. De brief moet overzichtelijk zijn, uitnodigen tot lezen, niet te kort zijn en ook zeker niet te lang. Natuurlijk hangt dit laatste af van het soort vacature waar je op reageert.

Een eerste opzet maken

De informatie die in je sollicitatiebrief staat is een persoonlijke aanvulling op het Curriculum Vitae. Veel werkgevers kijken in eerste instantie naar je Curriculum Vitae. Zorg er daarom voor dat deze er ook netjes uitziet. Een sollicitatiebrief opstellen begint met een alinea waarin je je aan de werkgever voorstelt. Hierna maak je een alinea waarin je uitlegt waarom je op de vacature reageert. Vervolgens leg je in één of twee alinea’s uit waarom jij vindt dat je geschikt bent voor de vacature. Als laatste maak je een afsluitende alinea met een pakkende slotzin.

De laatste versie

Een sollicitatiebrief opstellen is eigenlijk het halve werk. Hierna is het verstandig de brief aan anderen te laten lezen en zorgvuldig te controleren op spelfouten. Tenslotte maak je een laatste versie en kan de brief worden verzonden. Doe je dit digitaal, vergeet dan niet de brief om te zetten naar bijvoorbeeld een pdf-bestand. Er kan dan met de layout niets mis gaan.